Çok Yakında

Voldsterror har med Islam at gøre

Kasım 18th, 2015 | by Gazete Kuzey
Voldsterror har med Islam at gøre
Danimarka
0

(Naser Khader’s artikel for Kuzey’s november udgave)

 

De, som benægter, at den seneste tids voldsterror har med islam at gøre, lyver for sig selv. Islam har en voldelig side, og det på tide at tage et opgør med den.

At beslutte sig for at gå ud og begå et terrorangreb og forvente man selv dør af det, er ikke noget man gør som en pludselig indskydelse.

Rigtig mange muslimer tager afstand fra de terrorhandlinger, der er blevet begået, og jeg synes det er flot, at de muslimske organisationer går ud og tager så kraftigt afstand fra terroraktioner, men jeg har det samtidig skidt med, at de siger, det ikke har noget med islam at gøre, og at gerningsmændene ikke skal have den ære at blive kaldt muslim. Den form for argumentation er jeg meget træt af at høre på. Man kan ikke løbe fra, at folk der begår terrorhandlinger på vegne af Islam er muslimer. De fokuserer bare på nogle andre ting i Islam end det, som de moderate muslimer fokuserer på. Det er vigtigt, at man går offensivt imod disse nazi-islamister og ikke bare benægter deres tilhørsforhold. Religion er præcis det, som de religiøse gør det til, og når man slår ihjel i Islams navn, har det i den grad noget med islam at gøre. Hvis man benægter det, lyver man for sig selv. Hver af disse nazi-islamister har en hadprædikant bag sig, som legaliserer voldshandlingerne gennem Koranens vers. Der bliver for eksempel refereret til Koranens kapitel 5 vers 33, som siger: “Gengældelsen for dem, der fører krig mod Gud og Hans udsending og stræber efter at skabe fordærv i landet, er, at de bliver dræbt eller korsfæstet eller får deres hænder og fødder hugget af i modsat side eller bliver fordrevet fra landet. Sådan er det. Der tilkommer dem vanære i denne verden, og i den hinsidige har de en vældig straf i vente.”

Det er umådelig vigtigt, at muslimer verden over erkender problemet og tager et opgør med den voldelige del af islam. Og hvad skal der så til for at tage et sådant opgør?

Alle muslimer er for det første nødt til at få en ny gudsforståelse. Reaktionære lærde og teologer har i løbet af de sidste hundrede år fokuseret alt for meget på den vrede, den hævngerrige, den revsende og den straffende Gud. Men i islam er Gud meget mere end det. Han er også kærlig, omsorgsfuld, tilgivende, almægtig, nådig, forsonende og meget mere. Ifølge Koranen har han 99 egenskaber, og jeg vil mene, at man lige så godt kan lægge sit fokus på de positive sider, som de negative.

For det andet er det nødvendigt, at Muhammed bliver pillet ned fra den guddommelige piedestal, som mange reaktionære fortolkere har sat ham op på. Da han fik sin første åbenbaring som 40-årig, undrede han sig over at være blevet udvalgt, for han mente selv, han var fuld af fejl. Han var imod enhver form for afgudsdyrkelse, og ville netop sikre sig, at folk ikke dyrkede ham som én. Det var derfor han forbød, at man lavede billeder af ham.

For det tredje er det nødvendigt at tage et opgør med Koranen. Sådan som landet ligger, bliver hvert ord af Koranen betragtet som hellig, fordi de er givet til Muhammed direkte fra Gud. Det er derfor, at man læser op af den hellige bog på arabisk – fordi det var det sprog, som Muhammed talte. En oversættelse bliver betragtet som en ændring og gælder derfor ikke. Men den egyptiske professor Nasr Abuzayd mener, at man udmærket kan tillade sig at se på Koranen med kritiske briller, for på trods af at den er guddommelig inspireret, er den skrevet ned af en menneskehånd, og det blev ikke gjort før 20 år efter, Muhammed modtog åbenbaringerne. På den tid florerede der flere mundtlige udgaver af Koranen, og man diskuterede intenst hvilken én, man skulle skrive ned. Mennesker husker ikke altid korrekt, og det burde åbne for muligheden for at kritisere Koranen.

Også Biblen har sine voldelige passager, men man ser ikke nogen kristne fundamentalister, som går ud og begår terror i biblens navn, fordi de kristne over tid har taget et opgør med de passager. Det er vigtigt, at muslimer sætter Koranen ind i den rette historiske kontekst, så også vi kan tage et opgør med de voldelige passager og i stedet fokusere på de mange smukke og almenmenneskelige dele, alle kan lære af. Korsfæstelse og hængning hører ikke den moderne verden til.

Lederen af den største sunni-muslimske institution al-Azhar universitetet sagde efter afbrændingen af den jordanske pilot, at alle medlemmer af Islamisk Stat burde brændes og korsfæstes. Jeg ville ønske, at han havde sagt noget andet, for jeg mener ikke, at man skal bruge de samme argumenter, som Islamisk Stat bruger. Hans udtalelse understreger, at volden har noget med islam at gøre, for han henviser til nøjagtig de samme steder i Koranen, som Islamiske Stat gør, inden de begår en ugerning. I stedet burde han have tage afstand fra handlingen. Og det mener jeg er vigtigt, at alle muslimer gør – især de folk, som har indflydelse som imamer, teologer og de lærde.

Når man tager afstand, sender man et signal til islamisterne om, at man ikke accepterer deres handlinger. Samtidig sender man et signal til de danskere, som bekymrer sig om deres fremtid, og viser at man ikke er på jihardisternes side. Det er muslimerne selv, som skal gå forrest i kampen om at revolutionere islam. Folk skal slippe deres forbehold og relativisering og tage tyren ved hornene. Det er meget muligt, at det kommer til at gøre ondt, men uden en religiøs revolution, løser man ikke problemet med den stigende radikalisering og den terroriserende vold.

 

  • Af Naser Khader, MF for Konservativ Folkeparti

Yorumlara kapalıdır.