Çok Yakında

Flybilletter skal være langt dyrere end de er i dag

Eylül 23rd, 2018 | by Sadi Tekelioğlu
Flybilletter skal være langt dyrere end de er i dag
Yazarlar
0

Sommerens to store diskussionsemner var begrænsning af salg af tobak ved hjælp af højere cigaretpriser og stigning i antallet af flyrejsende. Diskussionerne døde hurtigt ud, da mange politikere enten befandt sig i deres sommerhuse eller på strand eller ved swimmingpool et eller andet sted langt væk fra Danmark.

Dette indlæg handler om flytrafik.

Jeg må sige det med det samme, at jeg tilhører den gruppe af mennesker, der ofte har nydt at flyve på familiebesøg i Tyrkiet, eller som tager langt væk på ferie lokket af billige flybilletter.

Så flyrejser er kommet for at blive, selvom de betyder en stor belastning for vores miljø ikke mindst klimaet. Der er mange grupper i samfundet, der nyder godt af at kunne transportere sig til destinationer langt væk på meget kort tid. Studerende, der udvider deres horisont på rejser til den anden side af verden, erhvervsfolk, der etablerer forretningsforbindelser langt væk, eller andre, der bare vil holde ferie i et andet land end Danmark; de nyder alle den efterhånden meget billige transportform i forhold til rejsetid og afstand til destinationen.

Hvis man kaster et blik på statistikker om antal flyrejsende alene i EU, og mængden af CO2, som en enkel passager er skyldig i udledningen af, bør man absolut rykke flytrafikken højere op blandt de største miljøtrusler.

Alene i 2016 ankom til eller lettede 972,7 millioner passagerer fra lufthavne i de 28 medlemslande, der er med i unionen (kilde: Eurostat). Det var en stigning på 5,9 procent i forhold til året før. Og den stigning forventes at fortsætte, hvilket den planlagte store udbygning af Københavns Lufthavn jo også indikerer.

Hvis man tager med store fly på en lang flyvetur er en enkel passager med til at producere 110g CO2, vel at mærke per kilometer. Tallet bliver endnu uhyggeligere, hvis man flyver indenrigs med små fly. Der er C02 udslip er nemlig 160g per passagerkilometer og 325g på first class lange flyveture (Kilde: Greenmatch.dk)

Og det stopper ikke her. Når vi tænker på den infrastruktur, der kræves for at transportere over 900 millioner passagerer til og fra lufthavne, bliver CO2 udledningen meget højere. Mange storbyer har enten taget en anden eller tredje lufthavn i brug eller i gang med at bygge den. Mange bruger egen bil eller taxa til denne transport. Offentlig transport med især tog er mindre belastende, men stadig belastende også fordi det kræver infrastruktur.

Jeg har (næsten) lige tjekket: 93 Kroner for en flybillet til Luton lufthavn for at komme til London fra

København (Ryanair, 25.09.2018, kl. 14.35). En taxa fra Søborg til Københavns lufthavn koster 4 gange så meget..

Derfor skal der indføres betydelige afgifter på flybilletter, så vi stopper væksten i flytrafikken og på sigt får den begrænset til det mest nødvendige. Ferier kan sagtens holdes i Danmark eller indenfor togafstand.

Måske kommer der hurtigtog til Tyrkiet en dag. Flyafgifterne kan også være med til at finansiere den nødvendige grønne omstilling.

Yorumlara kapalıdır.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com